Resultatjägare och organisatör

Så var det redan torsdag igen.
Jag ska jobba kväll och sitter o myser i soffan efter en stor frukost med mannen.

Har varit en del möten på sista tiden.
I tisdags var det avdelningsmöte med försäljningsavdelningen och vi inledde med att göra RONS personlighetstest. Någon som gjort det?

Resultatet?
Jag är tydligen en mix mellan resultatjägare och organisatör, dock övervägande resultatjägare. Första tanken var faktiskt "är jag???" men då jag läste beskrivningen insåg jag att..jo det där är jag till 98% iaf :P

Resultatjägare:
Trivs med ett parerande sätt att arbeta, mycket att göra är bäst
Arbete tar störst plats i livet, arbetet styr övriga åtaganden
Gränslös i sättet att hantera tiden utanför arbetet
Kräver stor support hemifrån om man lever i familj
Kombinerar ofta vänskap med kollegiala kontakter. Om det hinns med
Personlig utveckling är ofta knuten till arbetet/konferenser/kongresser/kompetensutveckling
Har ett behov av att se konkreta resultat

Har fokus på:
Resultat
Effektivitet
Utmaningar
Aktivitet

Är:
Energisk
Drivande
Ihärdig
Målinriktad
Aktiv
Gillar utmaningar

Fallgropar för resultatjägaren:
Känner ej sina fysiska och mentala gränser
Riskerar att driva sig själv för hårt
Drivs av prestationsbehov utöver det vanliga
Kan får svårt att ta till sig kritik. Är själv den största kritikern av egna insatser
Saknar tålamod för mera långsamgående processer, missar att lära sig nytt
Har svårt att glödja sig åt framgångar
Höjer ribban hela tiden
Riskerar med åren att bli rejält utsliten.

Nu stämmer ju inte allt till 100% men mycket känner jag igen mig i..o tillsammans med organisatören har testet verklign träffat mitt i prick! Mysko.

Organisatören:
Trivs med struktur och ett planerande sätt att arbeta
Arbetet har sin plats bland andra åtagande i livet
Gränsdragande i sättet att hantera tiden utanför arbetet
Organiserar helst upp och planerar fritidens aktiviteter och åtaganden långt i förväg
Ofta föreningsmänniska med inplanerade kontakter i och utanför arbetet
Personlig utveckling kan ha annan inriktning och annat innehåll än arbetet- men är planerad.
Långsiktiga planer är vanliga
Behov av stabilitet

Har fokus på:
Struktur
Planering
Procedurer
Tradition

Är:
Saklig
Estetisk
Konsekvent
Pålitlig
Systematisk
Grundlig

Fallgropar för organisatören:
Låter livet styras av principer
Kan bli intolerant mot oliktänkande
Drivs av ett kontrollbehov utöver det vanliga
Kan få svårt att ta till sig kritik
Vill vara perfekt-aldrig göra fel
Ser fel och brister istället för att notera styrkor och möjligheter
Är för sträng mot sig själv
Riskerar att med åren leva ett begränsat och inrutat liv


Här har ni mig gott folk :)





Kommentarer
Postat av: Sandy

har för mig jag blev samma när vi gjorde testet....Kram på diG=)

2009-11-26 @ 20:11:01
URL: http://originellt.blogg.se/
Postat av: Bokmalen

Vad intressant. Skulle va kul att göra det där testet å se hur jag är. ;)

Kramen, Maria

2009-11-26 @ 20:26:02
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0